A házasság javairól és a kegyelmekről – Teológiai válogatások hazaspároknak (1. rész)


Írta: James Walther

Bevezető a tanulmányhoz

A Catholic Intimacy [Katolikus Intimitás, vagyis a honlap, amelyen eredetileg megjelent az írás – a ford.] részben azoknak a téves házassági forrásoknak a tömegére jött létre válaszként, amelyek katolikusnak mondják magukat. Az egyik oldalon ott vannak a janzenisták, akik azt hiszik, hogy hagyományhűek, a másikon pedig a liberálisok, akik teljesen hedonisták. A katolikus házassági teológia e két szélsőség között helyezkedik el, de sajnos az Egyház tanításai ebben a témában nehezen érhetőek el, hacsak nem tudunk latinul és nem férünk hozzá régi teológiai kézikönyvekhez. Szerencsére én tudok latinul, rendelkezem egy hiteles kézikönyvekből álló gyűjteménnyel és több mint tízéves képzés van mögöttem, aminek hála tisztában vagyok vele, hogy kell ezeket olvasni, és magyarázni is tudom őket.

A teológia ágai

A teológiának két fő ága van: a dogmatika és az erkölcsteológia. Ez a kettő olyan, mint a hit két tüdeje: mindkettőre szükség van. Világi szempontból úgy is tekinthetjük őket, mint a teológia tudományának spekulatív, valamint alkalmazott része. Ez nem meglepő, hiszen mindenfajta teológia Isten és a teremtmények Hozzá való viszonyának tanulmányozását jelenti. Más megközelítésben a dogmatika a hit igazságait tanítja, míg az erkölcsteológia azzal foglalkozik, hogyan lehet ezt a hitet erkölcsös tettekre váltani.

Mind a dogmatika, mind az erkölcsteológia foglalkozik a házassággal, így sok témát érinthetnénk. Ez a blog azonban elsősorban olyan katolikusoknak szól, akik már meghazasodtak. Így sok mindent, amit a házasságról mondhatnánk, rátok bízunk, hogy tanulmányozzátok, és inkább azokra a részekre összpontosítunk, amelyek fontosak a házastársi intimitásotok megértéséhez.

A tanulmányhoz felhasznált elsődleges források:
  • Catechism of the Council of Trent for Parish Priests. Trans. John A. McHugh and Charles J. Callan. New York: Joseph F. Wagner, Inc., 1923. Kindle Edition [Magyarul: Káté lelkipásztorok számára a Trienti Zsinat határozataiból, Egyházmegyei Könyvnyomda, Szombathely, 1898, online]
  • Tanquerey, Alphonse. Brevior Synopsis Theologiae Dogmaticae. 10th ed. Paris: Desclée et Socii, 1956. A fordítások a saját munkáim.
  • Tanquerey, Alphonse. Synopsis Theologiae Moralis et Pastoralis: Tomus Primus: De Paenitentia, De Matrimonio et Ordine. 9th ed. Rome: Desclée et Socii, 1922. A fordítások a saját munkáim.
Ahogy mindig, a munkámat a Tanítóhivatal javítására és módosítására bocsátom.

Csak hogy tudd

A házasság szentség. A házasságot így definiálják: „A házasság egy férfinak és egy nőnek, mint törvényszerű sze­mélyeknek házastársi összeköttetése, fölbonthatatlan életközösségre."

Katekizmus: II. rész, A házasság szentsége, meghatározás.

A házasság céljai

A házasság elsődleges célja

„A házasság elsődleges célja a gyermekek nemzése és nevelése.”

Teológiai bizonyosság: Isteni hitből (de fide divina), a Szentírás alapján.

Brevior Synopsis, 1195. sz.

Ószövetség:

„Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinak és nőnek teremtette őket.

Isten megáldotta őket, Isten szólt hozzájuk: »Legyetek termékenyek, szaporodjatok (...)«”

Ter 1,27-28

Újszövetség:

Szent Pál mondja az asszonyokról: 

„Azáltal üdvözül, hogy vállalja az anyaságot (...)” 

1Tim 2,15

A házasság másodlagos célja

„A másodlagos cél a házastársak kölcsönös segítsége és a bűnre való hajlam orvoslása.”

Brevior Synopsis, 1196. sz.

A kölcsönös segítségről

Ez látható a férfi és nő természetes ösztöneiben, akik házasságukban valamilyen fokú kölcsönös szeretetet és támogatást várnak el. Továbbá, Isten a nőt a férfi segítőtársának teremtette (Ter 2,18), és a férfinak a nő fejének kell lennie, és szeretnie kell őt, ahogy Krisztus szereti az Egyházat (Ef 5,22–23).

A bűnös érzéki vágyakra való hajlam orvoslásáról

A házasság másik másodlagos célja a bűnös érzéki vágyakra való hajlam enyhítése. Érdekes módon Tanquerey megjegyzi, hogy az ilyen hajlam különösen a stabil házasságban oldódik fel. Ha bűnös érzékiségre való hajlammal  – bujaságra, önkielégítésre, pornónézésre vagy házasságtörésre való kísértés – küzdesz, akkor valószínűleg instabil a házasságod.

Ez visszavezet az intimitás témájához. Egy pár, amely életében igazán jelen van az intimitás, nagyon stabil, mert egységük erősebbé teszi őket, mint amilyenek egyénenként lennének. A bűnös érzékiségre való hajlam azonban megnehezítheti az intimitást, különösen, ha korábbi vétkek miatt bizalmi problémák merülnek fel. A gyónás szentsége és az Eucharisztia után az őszinte kommunikáció az egyik legjobb módja a bűnös érzékiségre való hajlam elleni küzdelemnek. Arról, hogyan kommunikáljunk a vágyainkról a házastársunkkal, ld. Megan cikkét: „Kanalak és mérlegek: nem csak konyhai eszközök”.

Következmény

„A másodlagos célt az elsődleges célnak kell alárendelni.”

Brevior Synopsis, 1196. sz.

Ez két okból van így. Az első, hogy akik impotensek (azaz képtelenek a házastársi aktusra), vagy akiket kasztráltak, nem házasodhatnak meg. A második pedig, hogy akik pozitívan elutasítják a gyermeknemzés lehetőségét, érvényesen nem köthetnek házasságot. Például egy pár, amely azt tervezi, hogy fogamzásgátlással a gyermeknemző éveik alatt végig elkerüli a foganást, nem köthet érvényes házasságot.

A házasság szentségének kegyelmei

A házasság szentsége kegyelmet ad a házastársak megszentelődéséhez. Továbbá a házastársaknak joguk van arra, hogy megkapják az állapotuk kötelességeinek teljesítéséhez szükséges tényleges kegyelmeket. Ezek a kegyelmek különösen (1) a gyermekek nemzésére és keresztény nevelésére, (2) a házastársak tiszta szeretetének elősegítésére és (3) a bűnös érzékiségre való hajlam mérséklésére irányulnak.

Brevior Synopsis, 1239. sz.

*

A fenti írás James Walther katolikus teológus The Ends of Marriage & Graces — Catholic Intimacy Selections of Theology for Married Couples: Part 1 c. írásának fordítása. Folytatása következik.